Wednesday, May 19, 2010

this is not a love story. this is a story about love. eh tipu. love pun bukan, story pun bukan. -_-



masa saya darjah lima, 
saya pengawas berwibawa.
dan saya teramat lah infatuated dengan seorang lagi pengawas,
(walaupun dia sedikit kurang berwibawa dari saya).

satu hari dia tulis surat untuk saya.
tak ingat sangat content surat tu,
dia mintak couple kot.
tapi yang saya ingat, dia cakap, 
lepas baca kena bakar surat tu.
motif? 
sampai sekarang tak tahu. -_-'

lepas tu, comel comel je,
waktu rehat pengawas, 
makan nasi ayam sama sama,
lepas tu seronok kalau dapat posted duty kat tempat sama.
(come to think of it, korang rasa tak, sekolah buat sistem pengawas sebab nak kurangkan workload cikgu and so that tak payah hire extra security guards, maka guna cheap labor : pengawas!)

sekarang, 
dah 12 years later.
dia dah besar.
(saya pun dah besar jugak eventhough kadang kadang buat perangai macam masih darjah 5 lagi)
dan kami tak lagi makan nasi ayam waktu rehat.
tapi bila pagi pagi pergi breakfast roti canai,
dan sembang tentang Chuck Palahniuk, 
atau samada Mahathir did the right thing not taking any loans from IMF,
atau teori philosophy dalam Sophie's World,
saya senyum sendiri sebab rasa macam walaupun dah enter adulthood (ewah ewah)
we are still good friends.

walaupun,
surat snailmail yang patut dibakar lepas baca,
dah diganti dengan casual text messages,
yang lepas baca terus delete,
the friendship is still there.

xxx

masa saya kerja lepas SPM,
saya gila makan waffle.
i guess it's fate,
saya jumpa seorang lelaki yang walaupun muka macam cina dan dipanggil AhChong oleh rakan-rakan,
tapi hakikat sebenarnya, dia adalah melayu.
rambut dia masa tu ala ala The Click Five dan dia ada gigi besi.
the epitome of innocence.

yang paling comel, dia suka saya!
lepas kerja, mesti dia datang GUESS jumpa saya,
bawak beberapa kotak waffle sebab kedai dah tutup,
jadi boleh kasi waffle free.
:D

tapi, 
masa tu saya rasa dia mcm budak baik sangat.
masa tu saya terpengaruh dengan Heath Ledger dalam 10 Things I Hate About You,
saya teringin nak menggedik dengan badboy.
dan instead of mengoffer discount 10% di GUESS kepada si mata sepet yang bekerja di kedai Waffle,
saya bergoogly-eyed dengan kawan baik dia.
(atau bila dalam manga, jadi mata bersinar berkaca bagai)

jadi, 
si mata sepet yang innocent dan baik back off,
sebab dia baik.
tak lama lepas tu, 
dia dipanggil pergi National Service.
a few months later,
dia datang jumpa saya di GUESS
(kali ini tak bawa waffle)
dan rambut dah spiky,
badan dah buff,
braces dah bukak,
rupa dah macam Heath Ledger version cina sikit.

dan saya menyesal.
sebab dah la kawan baik dia saya tak dapat.
lepas tu, dia yang dah kacak, PUN saya tak dapat.

ever since then,
saya dah belajar.
nak jatuh cinta,
mesti dengan jiwa, 
bukan dengan rupa.

xxx

ada satu masa,
saya jumpa lelaki berlesung pipit.
everytime dia senyum,
saya suka cucuk jari dalam dimple dia.
(walaupun sedikit macam retard, tapi tak apa)

dia banyak diam,
sembang cuma bila perlu.
dan mungkin aura misteri tu buat dia lebih suave dan cryptic
(macam haiwan mistik yang penuh dengan rahsia)

dan dia yang buat saya sedar,
kalau kita rasa,
tapi tak mahu lafaz dengan bicara,
sampai bila bila, 
rasa tak akan jadi nyata.

xxx

like i mentioned before,
this is not a love story.
and i lied about it being a story about love.

ini bukan cerita 500 days of summer.
ini blog seorang budak yang tak reti tidur malam.
dan bila tak boleh tidur,
dia reminisce dan ingat benda benda yang dah hilang significance dalam dunia,
tapi masih significant bagi dia.

betul lah kata orang,
You might mean nothing to the world,
but you might mean the world to someone.
Jadi,
bak kata Afiq (lagi sekali),
All of us,
we don't have to be a good musician,
we don't have to be a good friend,
we don't have to be a good follower,

we don't need to be anything.

We just have to be a good human being..
:)

18 comments:

baizulikha al-yahya said...

post yang sangat nice untuk baca pagi pagi sebelum pergi tidur di pagi hari ada exam. buat i terfikir yang i tak payah la jadi good student so i boleh lah stop baca malaysian studies sekarang! yahoo!

saya pun dah belajar bahawasanya jadi manusia baik itu sangat amat tersangat lah penting. obstacles? temptations? nehi nehi. :D sebab dah jadi pengikut setia ajaran Hukum Karma. sakit wooo bila karma kasi tembak jantung dengan machine gun bertubi tubi.

Igniz said...

tasha, i think this is your best entry so far (sejak i start baca la). because it's so honest.

tasha, i hate u. i hate u for being 'intelligenter' than me. muahahahahaha! ok, seriously, yeah, i think u're very intelligent in your own way. i like this entry very much. but i dont want to 'like' it because this is not Facebook. muahahaha!

and i want u to know that this entry inspires me to write something i have long forgotten. so i wanna tell u that i'm gonna write something that is (maybe) related (if not similar) to this entry - about me. i let u know first so that u wont say i plagiarize later on. heheh. thanks for the idea!

p/s: but i think i'm gonna write it when i'm not busy saving the world. :D

p/s again: dont worry about the exams. if u happened to fail successfully, at least u know u still have a bright future as a writer. i told u twice, now it's thrice. :D

FarA said...

afiq lagi :D
hah.

memang sedap makan roti bakar minum minum teh o sambil membaca post ini :)

Kie-yu said...

bak kata aku (bukan afiq kata)
sweet giler entri nih!

Afiq Abd Malik said...

Natasha,

Bah!

Itu bukan sayalah. Saya cuma pengutip hasil carving alam, buah tangan orang ramai, cahaya cinta matahari bulan.

All in all, awak makin jujur sekarang lah. I kinda like you, but you have to compete with Iylia, jadi baik tak payah LOL

All the best Sha :)

ezral Sya said...

LIKE :') Especially the darjah lima & cucuk dimple part :D

haish

GGK said...

masa darjah 5, mak i cuma bagi RM 0.50 je. So its mind bogling how you can eat nasik ayam...

Nice post.

-=ggk=-

Carlos Eduardo Rodriguez said...

If you are everything to everyone, you may end up being nothing to yourself.

-anonymous-

just nak add dekat part You might mean nothing to the world,
but you might mean the world to someone tu.

peace. XD


my VW is wavvrel. sounds like waffle. erhhh!

Merissa K. said...

Ika :
jangan buat excuses! karma adalah tabest tabest. apa kita dah belajar so far, murid murid? :D

Igniz :
but im always honest bebeh! haha. tapi thank you anyway! :D honoured to be an inspiration. nanti u dah siap tulis, let me know. i pergi comment pulak! XD

Fara :
Indeed, Afiq lagi! kan? hahaha. nak sikit roti bakar cicah teh O boleh? :)

Kie-Yu :
hahaha. bak kata you pun boleeeh. terima kasih :D

Afiq :
hahh! tu dia Afiq dah berkata kata!
yang penting, apa yang saya nak cakap dalam 15 perenggan, awak boleh summarize kan dalam 3 sentence. sungguh impressive!
dan part yang bawah tu, buat saya gelak besar! hahaha.

Ezral Sya :
cucuk dimple tu, thanks to you lah cik kak. eheheh. terima kasih jadi sumber inspirasi saya. :)

GGK :
i dapat RM2, jangan jealous! hahaha. thanks doll. XD

Boss :
apa yang saya ada, tak luak kalau nak kongsi dengan orang. :) peace balik. heheh

amywammy said...

saya tak puas hati. Sebagai seorang yang dapat mengesahkan keskemaan anda masa darjah 6, saya nak tahu dia ini siapa. Siapa pengawas tu? yang curang kat you masa darjah 6 tu ke?

Kalau dia, sama-sama kita mintak dia belanja kita makan nasi ayam bila dia balik.Haha

Merissa K. said...

yes Cik Amy Nurariaty (sampai sekarang masih PHAIL tergagap gagap nak eja nama u)

Dia lah orang nya! Tapi dia curang masa darjah 5! Dengan orang yang kurang menarik pula tu. sampai sungguh hati.

ahhahahahaa. siot. dah 12 tahun, still nak bitter lagi! amy, danial balik nanti kita tiga orang pergi makan nasi ayam kat kantin sekolah jommmmm.

serious rindu weyh!

amywammy said...

mari! jangan anda berdusta dengan saya lagi..haha

(anda memang pendengki, sila jangan jadi Ju-On bila dah mati)

Merissa K. said...

hahahahahhahahahahahahhahahaha.

serious lawak tak tipu!

saya tak pernah dusta dengan sengaja,
semua nya secara tak semena mena,
janganlah merajuk dengan saya,
nanti saya pujuk awak dengan belanja.

ok?

:D

DUra said...

babeeeeeeeeeeeeeeee i loveeee ur story moriesss..aaaa love it..makes me smile everytime im suffering with uni work!!! i miss u loads baby gurl!!xxx

Merissa K. said...

dura sayang,
hehe. its not as if u werent there when everything happened kaaan? LOL.

i miss u tooooooo! and tak boleh terima that u wont be coming back in june. :( rayaaaa, i cant wait!!! hehehe

Anonymous said...

through thick n thin women, through thick n thin..dont no y i had to repeat that twice,,hehe..

no promises but ill try my best to balik then!!kiss kiss..xx

-hazen said...

=]
=]
=]
=]

serius sampai bait akhir gua senyum-senyum.

Merissa K. said...

Dura :
through thick and thin, indeed :)

Hazen :
:]